Alla inlägg under december 2010

Av Kristina Johansson - 21 december 2010 17:26

Tyvärr så kommer jag inte få iväg några "riktiga" julkort detta år, så ni får en hälsning från mig och de mina här på bloggen:




En riktigt härlig julhelg och ett Gott Nytt År!

önskar

Kristina

Beatrice och Alexander

Sesam, Stampe och Mysan!

Av Kristina Johansson - 20 december 2010 20:21

Har tagit med Sesam på ett par kortare bilturer för att han ska vänja sig vid bilåkning. Men det har fört med sig att han återigen gjort några försök att komma förbi avspärrningen som jag har satt upp vid trappan upp till andra våningen. Den består av en skiva i brösthöjd med ett draperi framför. Skivan hoppar han enkelt över nu (apropå bra hoppare!) så nu är det främst draperiet som hindrar honom från att komma förbi. Om det blir en glipa mellan skivan och väggen så kan han smita ut däremellan, det gjorde han idag. För en liten stund sen kom jag på honom med att försöka hoppa över på ena sidan när vi inte dragit för draperiet ordentligt. Då röt jag till och tog ner honom igen. Nästa gång var jag beredd .. han fick en kalldusch! Och alldeles nu fick han en till! Men jag vet inte om det hjälper - han kanske bara tycker det är kul med vatten så det får helt motsatt effekt? Fast nu gick han fram och tittade - och backade faktiskt. Kanske det hjälper ändå! Nu håller han på att dricka vatten ur muggen med vatten som jag ställt bredvid mig här för att vara beredd.

Nån som har några andra tips för att hindra en katt från att göra någonting som den inte får?

Av Kristina Johansson - 20 december 2010 10:43

Nu har jag suttit och drömt mig bort en stund! Dags att återgå till den krassa verkligheten!  Ha en bra dag vänner och bloggare!

Av Kristina Johansson - 20 december 2010 10:38

&hl=sv_SE&fs=1&">

Av Kristina Johansson - 19 december 2010 18:29

Idag den fjärde advent blev det en mysdag hemma med julmusik, brasa och inslagning av julklappar. Det längsta jag kom var en tur ner till centrum för att hämta ut ett paket. Sesam fick följa med för att få lite bilvana. Först var jag tvungen att skotta undan lite snö från infarten och Sesam satt då i sin transportbur och tittade intresserat på!


Tänkte att jag och barnen skulle göra knäck, men hade inte alla ingredienser hemma så det får bli i morgon.


Barnen har nedräkning till julafton och frågar varje dag hur många dagar det är kvar :) Onsdag morgon bär det iväg till Värmland. Bävar lite för själva bilresan men tänkte ta det väldigt lugnt och stanna flera gånger. Det blir en paus i Karlstad hos syster A-K med familj. Kanske får vi hälsa på Theo (deras häst) denna gången? Hoppas det går bra med att ha Sesam ca 4 timmar i bilen och att han inte piper för mycket! I morgon ska jag åka och införskaffa vad som behövs till djuren plus lite annat.


Sammanfattningsvis har det varit en lugn och skön dag hemma tillsammans med barnen. De bästa dagar som finns! :-)

Av Kristina Johansson - 18 december 2010 20:42

Mina barn har en vit låtsastigerfäll (tror den kommer från WWF) och jag började fundera på om det finns vita tigrar i verkligheten. Jag trodde att det var den sibiriska tigern som var vit, men så är inte fallet vet jag nu. Däremot finns det vita tigrar, men de är inte en egen underart utan en variant av den Bengaliska tigern. Idag finns inga vita vilda tigrar kvar vad man vet, men det finns ett antal i djurparker, bland annat denna på Eskilstuna Zoo:


Tyvärr är tigern som art utrotningshotad och det finns inte så många vilda tigrar kvar. Synd tycker jag! På WWF finns mer att läsa för den som är intresserad.

Av Kristina Johansson - 18 december 2010 18:12

Hittade den här bilden, som tydligt beskriver skillnaderna mellan de tre ganska snarlika semilånghårraserna Sibirisk katt, Norsk Skogkatt och Maine Coon:


Av Kristina Johansson - 18 december 2010 17:29

Idag har jag tonat håret (mörkare blev det), försökt laga en halmbock som Sesam bitit av skägget på    och varit en sväng till Allum precis som alla andra! Jag hittade en bra parkeringsplats fast det egentligen inte fanns någon :)

Har gått omkring och letat och letat efter något till de där 6-åriga tjejerna. Till slut blev det lite småsaker. Lyssnade lite på Magnus Carlsson som var där och uppträdde och signerade skivor (i stället för Sarah Dawn Finer som blev sjuk).

Nu vill jag inte köpa fler julklappar!! Börjar tycka att det bara är jobbigt!

Nu ska jag istället ägna mig åt att slå in de saker jag köpt.


En trevlig lördagkväll önskar jag er mina vänner!

Ovido - Quiz & Flashcards