Alla inlägg under januari 2011

Av Kristina Johansson - 2 januari 2011 21:03

Våra två kaniner är av rasen Lejonhuvad kanin. Det är en av de senast godkända kaninraserna och rasen uppstod från början genom en genmutation.

Kaninen ser ut att ha en lejonman runt huvudet, därav namnet. Långhårig päls ska finnas på kinderna, pannan, nacken och bröstet, övrig päls ska vara kort. De långa håren växer långsammare än övrig päls, och det är först vid 8 veckors ålder som de långa håren blivit längre än pälsen på resten av kroppen. Pälslängden på lejonmanen ska vara 5-8 cm.
Rasen är godkänd i samtliga standardens färger. En lejonhuvad kanin väger optimalt mellan 1,3 - 1,7 kg. (det är alltså en av de minsta kaninraserna).


Här är en bild på Mysan, som är Beas "myskanin". Namnet passar henne bra, då hon är den lugnare av de två och sitter ibland med oss i soffan. Ena halvan av ansiktet och ena örat är grått och det andra vitt. Ganska gulligt tycker vi!

  
Stampe har jag tyvärr ingen bra bild på just nu, men ska lägga in en vid senare tillfälle.

Av Kristina Johansson - 2 januari 2011 18:32

Ja, nu måste man lära sig att skriva 2011. Det lär bli fel några gånger innan det sätter sig!


Den här dagen har jag bland annat ägnat åt städning. Drog fram den stora divansoffan och där hittade jag en massa kattleksaker!   Det blev rena julafton för Sesam som helt plötsligt fick en massa nya saker att leka med. Jag märker att han tröttnar fort på leksakerna, men det är precis som med människobarnen - om man gömmer leksakerna ett tag och sedan tar fram dom så är dom precis som nya igen!


Alexander har haft en kompis här och då fick Sesam lite aktivering ett tag.


Jag har försökt ägna mig lite åt kaninerna idag, men för att kunna ha dom framme på golvet var jag tvungen att ha Sesam inne i badrummet ett tag. Han älskar att smyga på kaninerna och skrämma Stampe! Mysan däremot skrämmer man inte! (hon är ju tjej..).

Sesam får ibland följa med in när jag ska städa hos kaninerna eller ge dom mat och han älskar att gå in i deras tunnel och lägga sig där. Det är en sådan som går åt tre håll. Där ligger han och spanar!


Idag är också första dagen i operation viktminskning! Ska äntligen börja träna. Har ju inte haft någon möjlighet till det förrän nu och jag har verkligen saknat det. Vet att jag kommer få mer engergi när jag börjar röra på mig och det lär jag behöva framöver!




Ovido - Quiz & Flashcards