Alla inlägg den 24 mars 2011

Av Kristina Johansson - 24 mars 2011 22:07

Idag har jag varit och handlat barnkläder. Eller snarare försökt handla barnkläder. Det var lättare sagt än gjort!


Min dotter som snart är sju år vill bara använda kläder som är mjuka och sköna att ha på sig. Det får inte klämma någonstans eller kännas obehagligt. Jeans vill hon absolut inte ha. Det ska vara leggings/tights/strumpbyxor (i mjukt stretchmaterial) och mjuk tunika/klänning, helst med volang på nertill :-) Kjolar med resår upptill är också populärt. Det svåra är att hitta sådana kläder. Härisist fick jag tag i en randig tunika i jersey-material med volang nertill. Den vill hon ha på sig jämt! :-)


Idag har jag gått från affär till affär. Lindex, H&M, KappAhl... Ingen av dessa har sådana kläder som min dotter vill ha. Allting är för det första supersmalt. Min dotter är ganska kraftigt byggd och kan inte ha supersmala kläder med tight passform. För det andra känns kläderna tonårsaktiga. På Lindex är allting i min dotters storlek (128)kläder som ingår i kollektioner upp till stl. 170, det vill säga tonårskläder. Min dotter är 7 år och ett barn som busar och leker! Jag vill inte att hon ska trippa omkring och se ut som en vuxen i miniatyr!  H&M har en avdelning som går upp till stl. 128 och en som börjar på stl. 128 och går uppåt. Eftersom H&M har så smala kläder måste jag gå upp en storlek och hamnar då på avdelningen för de äldre barnens kläder. Där kan jag omöjligt hitta någonting som passar min dotter.


För ett tag sedan hörde jag från en av lärarna på skolan att hon gjort samma upptäckt som jag: att det är jättesvårt att hitta praktiska utekläder för barn över 7 år. Precis som om de inte leker längre när de börjar skolan!!!


Så kommer vi då till min son. Han är 5 år och älskar färgglada kläder! På sommaren går det ganska bra, men på vintern är det värre att hitta färgglada kläder till killar. Allting är grått, marinblått eller svart. Med dödskallar eller något annat otäckt på.


Jag börjar inse att jag nog är för gammal!! Om jag varit 10 år yngre hade jag kanske inte tyckt så här.


Ska säga att Polarn o Pyret har jättebra barnkläder. Färgglada kläder som inte är så uppdelade på kille och tjej som i andra affärer. Problemet bara att det är så dyrt så det är svårt att motivera. Passar inte min plånbok just nu i alla fall.


Idag efter att ha gått igenom fem affärer utan att ha hittat någonting, så hittade jag faktiskt till slut en butik. De hade bland annat märkena Name It och Me Too, två danska märken som är prisvärda och har fina, färgglada och praktiska barnkläder. Köpte två mjuka fina klänningar, likadana fast i olika färger. En jättefin grön och lila tröja och jättesnygga jeans till min son. :)


Slutade bra i alla fall och motion fick jag! :)






Skapa flashcards