Alla inlägg den 30 juni 2012

Av Kristina Johansson - 30 juni 2012 15:30

Tänkte lägga in lite bilder på de växter jag har planterat på min lilla balkong.


Först ut blir en bild på Alchymist-rosen som nu börjar slå ut. Det var min dotter som absolut skulle ha denna när vi var i handelsträdgården och hon var så enträgen så jag föll till föga  Därför kallar jag den för "Beas ros".

Nu gäller det bara att få den att övervintra på något sätt så den inte fryser ner för mycket. Den blommar nämligen bara på fjolårsgrenarna. Denna ros remonterar inte så det ska bli kul att se hur länge vi får njuta av blommorna. 

 

Här ser den mest gul ut, men den kommer att bli gul-aprikos-rosa när den är helt utslagen. Blomman i förgrunden är en sommarblomma som jag tyckte passade ihop med rosen färgmässigt.

Jag lägger in några bilder som jag hittat på nätet som att ni kan se hur den ser ut när den är i full blom:

   

Det är ju en lite speciell färgskala och det gäller att komma på vad som passar ihop med denna. Några förslag?


Jag har också planterat en klematis "Asao" som har blommat med två jättestora rosa blommor som nu har fallit av. Den verkar vara känslig för hur mycket vatten den får, men nu har den i alla fall börjat växa lite och får nya blad. 

  Denna ska få övervintra i farmor och farfars garage!


Härnäst kommer en bild på en liten körsbärstomatplanta:

 


Och vad är det här då?:

 

Jo, det är någon sorts klint som mina barn har sått. Vi fick nämligen en fröpåse av vår hyresvärd. De ska bli blå, rosa och vita. Nu växer de i ett helt virrvarr, borde nog ha gallrats men jag har inte så gott om krukor så de får samsas här i. Hoppas de blommar ändå.


Jag har även satt aklejor, älskar nämligen dessa blommor och vill ha fler. Hittade massa fina sorter på nätet som man kan köpa som frön och så själv. Det ska jag nog göra till våren. 


 

Ja, detta är vad som kommit i jorden hittills (förutom en humle som jag också planterat för att det ska bli grönt och lummigt på balkongen).


Det är ekonomin som begränsar odlandet. Det behövs krukor och sådana är dyra, speciellt de stora. Så just nu är det lite si och så med det estetiska, man tager vad man haver så att säga!


Under midsommar var vi hos min syster i Värmland och där fick alla barnen så frö i hennes nyinförskaffade pallkrage. Och så fick de skriva skyltar på vad de sått för något. Hoppas min syster lägger ut en bild på det hela för det var såå gulligt med dessa små skyltar. Och kul hade de! :)







Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards